Warsztat - o serwisowaniu samochodów

Dodane: 21-06-2016 07:59
Warsztat - o serwisowaniu samochodów sklep motoryzacyjny

Szybki przegląd samochodu

W małym warsztacie samochodowym można wykonywać praktycznie wszystkie prace przy samochodzie z tą różnicą, że nie wszystkie części zamienne będą znajdowały się na składzie takiego warsztatu i niektóre z nich trzeba będzie sprowadzać z innych warsztatów lub hurtowni. Zazwyczaj wizyta w małym warsztacie pozwala na szybką naprawę samochodu, tylko czasami trzeba nieco poczekać w kolejce, jeżeli w małym warsztacie pracuje dwóch mechaników, a jeden z nich przebywa na urlopie. W małym warsztacie można również wykonywać przegląd samochodu, który potrzebny jest do podbicia książeczki samochodowej lub staje się niezbędny po stwierdzeniu jakichś nieprawidłowości w pracy samochodu. W takiej sytuacji czasami wystarczy wymienić wadliwe części samochodu.


Zalety pompy rozdzielaczowej

Pompa rozdzielaczowa ma wiele zalet w stosunku do pompy sekcyjnej:

precyzyjniejsze niż w pompie sekcyjnej dawkowanie paliwa
mniejsze jednostkowe zużycie paliwa przez silnik
mały stopień rozrzutu dawki paliwa
stateczność pracy (dawka paliwa nie rośnie w miarę wzrostu obrotów)
większa czystość spalin
mniejsza ilość elementów precyzyjnych wymagających dokładnej obróbki
opanowana technologia, dość niska cena
małe rozmiary zewnętrzne (łatwość zabudowy)


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_rozdzielaczowa


Wtrysk paliwa - zasada działania

Układ sterujący wtryskiem paliwa jest zespołem regulatorów, które mają, we współpracy z układem sterowania zapłonem, utrzymywać optymalne parametry pracy silnika w różnych stanach. Głównymi kryteriami optimum są czystość spalin, ekonomia silnika i osiągi silnika (moc, moment obrotowy). Większość układów pracuje w trzech głównych stanach:

w otwartej pętli sterowania (open loop) - pewne parametry wejściowe z czujników są poza "tolerancją" programu mikrokontrolera, wylicza on "zgrubnie" parametry wtrysku paliwa (i ew. zapłonu) by zapewnić w ogóle stabilną pracę silnika, osiągi pozwalające na jazdę i możliwie ekonomiczne spalanie; jest to typowy stan np. po uruchomieniu zimnego silnika
w zamkniętej pętli sterowania (closed loop) - kluczowe parametry wejściowe z czujników mieszczą się w założonych tolerancjach, co pozwala mikrokontrolerowi na dokładne wyliczanie dawki paliwa (i ew. przesunięcia zapłonu), na podstawie wbudowanych algorytmów i tablic, opisujących pracę silnika. Jest to stan normalnej pracy, obecnie typowo wiodącym parametrem wejściowym jest sonda lambda i czujnik przepływu (ew. ciśnienia) powietrza w układzie dolotowym, układ stara się utrzymać spalanie stechiometryczne przy ubogiej mieszance i właściwych charakterystykach silnika, reagując na zmienną sytuację (obroty, moment obrotowy, przepustnica, parametry powietrza dolotowego, itd).
w trybie awaryjnym - układ przechodzi w stan awaryjny w razie uszkodzenia mikrokontrolera itp. (typowo wykrywane jest to układami typu watchdog itp.), jeśli komputer przestaje sterować wtryskiem paliwa i zapłonem, rolę tę przejmują proste układy elektroniczne (np. timery), które zapewniają "zgrubne" sterowanie i pracę silnika i jazdę, na ogół przy bardzo złej ekonomii spalania i osiągach.
W obecnie stosowanych układach w razie wystąpienia trybu awaryjnego lub zbyt długiej pracy w trybie otwartej pętli, czy uszkodzeniach kluczowych czujników, układ sygnalizuje kierowcy awarię kontrolką "check engine" (pomarańczowy napis lub piktogram silnika).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa#Zasada_dzia.C5.82ania



© 2019 http://tatra.wroclaw.pl/